سرهنگ تورج کاظمـی (رییس پلیس فتا تهران بزرگ) درون گفت‌وگو با ایلنا درباره اقدامات مجرمانـه از طریق هک وای فای خانگی گفت: گروه شاخ های تهران وقتی مجرمان بخواهند هویت خود را مخفی کنند و برای اینکه پلیس و مرجع قضایی نتواند بـه مجرم اصلی دست پیدا کند با هک وای‌فای خانگی بـه سیستم اینترنت دسترسی پیدا مـی‌کنند و از این طریق جرائم خود را مرتکب مـی‌شوند.

وی با بیـان اینکه نمـی‌توان گفت، گروه شاخ های تهران چه جرائمـی بیشتر از طریق هک وای‌فای خانگی انجام مـی‌شود، خاطرنشان کرد: این افراد با سوءاستفاده از اینترنت یـا آی‌پی شـهروند عادی اقدامات مجرمانـه خود را انجام مـی‌دهند، چراکه پلیس بعد از ردیـابی به منظور شناسایی مجرم بـه یک آی‌پی یـا آدرسی مـی‌رسد کـه مجرم درون آن نیست و فرد بیگناه دیگری درون آن قرار دارد.

رییس پلیس فتا فاتب ادامـه داد: نداشتن آگاهی کامل یـا عدم آشنایی و تسلط بر سیستم‌های فضای مجازی از جمله وای فای خانگی یک کاربر باعث مـی‌شود، نفوذپذیری بـه این فضا به منظور مجرمان حرفه‌ای ساده شود و در حقیقت هک وای فای خانگی جزو راحت‌ترین مواردی هست که مـی‌توان از طریق آن جرمـی را مرتکب شد.

سرهنگ کاظمـی با بیـان اینکه وای فای وقتی بـه یک کاربر تحویل داده مـی‌شود، دارای یک رمز دیفالت و تعریف شده است، تصریح کرد: کاربرانی کـه دانش یـارانـه‌ای یـا سایبری نداشته باشند، بدون تغییر این رمز اقدام بـه استفاده از وای‌فای مـی‌کنند و از آنجا کـه مجرمان از رمزهای دیفالت و پیش‌فرض کـه برای سیستم‌ها تعریف مـی‌شود، اطلاع دارند نفوذ بـه سیستم‌های وای فای به منظور مجرمان حرفه‌ای بسیـار راحت است.

وی تاکید کرد: اگر کاربران دانش سایبری بهتری داشته و به محض خرید وای‌فای اقدام بـه تغییر رمز آن کنند و دسترسی را محدود کنند قاعدتا این سوءاستفاده‌ها کمتر مـی‌شود و مقادیر زیـادی از تهدیدات نفوذ بـه وای‌فای کاهش مـی‌یـابد. گروه شاخ های تهران البته این موارد درون سال‌های گذشته بسیـار زیـاد بود، اما بـه مرور با افزایش دانش کاربران این اقدامات مجرمانـه درون حال کاهش هست و جلوی افزایش آن گرفته شده‌است.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ درون بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص جعل شخصیت و سوءاستفاده از هویت افراد درون فضای مجازی گفت: درون حوزه فضای سایبر تعریف مجرمانـه از جعل شخصیت متفاوت هست از آنجا کـه در این فضا بیشتر هویت‌ها واقعی نیست و بجز کاربران ساده و سالم این حوزه کـه قشر خاصی هستند و به صورت عادی مـی‌خواهند بهره علمـی یـا اجتماعی از این فضا ببرند، اکثر افرادی کـه سوءنیت داشته یـا بـه دنبال ارتکاب جرم هستند با هویت‌های جعلی وارد مـی‌شوند و این درون حوزه فضای مجازی تعریف خود را دارد و زمانی قابل تعقیب هست که شاکی خصوصی داشته باشد یـا براساس قوانین جرائم یـارانـه‌ای تحت تعقیب قرار گرفته باشد.

وی همچنین درون پاسخ بـه سوالی مبنی بر اینکه نتیجه بررسی صفحات شاخ‌های اینستاگرامـی بـه کجا رسید؟ تصریح کرد: وقتی صفحات شاخ‌های اینستاگرام توسط فتا ناجا شناسایی مـی‌شوند، مدیران این صفحات درون هر کدام از استان‌ها کـه باشند بـه آن استان اعلام مـی‌شود، استان نیز طی هماهنگی با مرجع قضایی و اخذ مجوز قضایی اقدامات لازم را انجام مـی‌دهد، درون مواردی هم کـه از مسئولیت فتا خارج باشد، حتما با استفاده و همکاری پلیس امنیت اخلاقی موارد اعلام شده بررسی و به شدت با آنـها برخورد مـی‌شود.

رییس پلیس فتا فاتب با بیـان اینکه از تعداد صفحات مجازی کـه فتا ناجا بـه فتا تهران بزرگ اعلام کرده بود تعداد زیـادی از موارد رسیدگی شده و با مدیر صفحه برخوردهای لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ درصد پرونده‌هایی کـه در این زمـینـه از سوی فتا ناجا اعلام مـی‌شود، مربوط بـه تهران بزرگ هست و تاکنون یک سوم این پرونده‌ها بـه نتیجه رسیده و مسئول یـا مدیر صفحه بـه فتا احضار شده و اقدامات لازم انجام شده است.

سرهنگ کاظمـی همچنین درون خصوص حملات سایبری گفت: وقتی اعلام مـی‌شود روزانـه ۶ الی ۷ مـیلیون حمله سایبری بـه کشور مـی‌شود، مـی‌تواند این حملات بـه تهران یـا بخش‌های دیگری از کشور باشد. گروه شاخ های تهران یک سری از حملات سایبری بـه گزارش و شکایت نمـی‌رسد و در فتا ناجا اقدامات لازم درون خصوص آنـها انجام مـی‌شود و اینگونـه نیست کـه شکایتی درون این زمـینـه درون فتا تهران بزرگ بـه صورت مکتوب اعلام شود، اما درون هفته گذشته گزارش مکتوبی درون خصوص حمله سایبری نداشتیم.

وی همچنین درباره اقدامات پلیس فتا درباره سایت‌ها و کانال‌هایی کـه در رابطه با التهابات هفته گذشته درون بازار فعالیت داشتند، گفت: قاعدتا به منظور متشنج این فضا گروه‌های معاند و کانال‌های غیرهمسو صحبت‌هایی را مطرح مـی‌د کـه صحت نداشت یـا مواردی اعلام مـی‌شد کـه مربوط بـه سال‌های گذشته بود و بیشتر قصد بزرگ‌نمایی و غیرواقعی جلوه این موضوع را داشتند و از همـین‌رو درون این زمـینـه مانور مـی‌دادند، اما درون حقیقت مواردی کـه بارگذاری مـی‌شد، غیرواقعی و خارج از واقعیتی بود کـه اتفاق افتاده بود. البته رسیدگی بـه این سایت‌ها درون حوزه امنیتی هست و پلیس امنیت با هماهنگی اقدامات لازم را انجام مـی‌دهد.




[احضار "شاخ‌‌های اینستاگرام" بـه پلیس فتا گروه شاخ های تهران]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 10 Jul 2018 13:57:00 +0000